maj 13, 2018

BOHINJSKA ŽELEZNICA IN PREDOR

Železna cesta je Bohinjcem odprla okno v svet ter jim odprla nove možnosti razvoja predvsem na turističnem področju.

ZAKAJ JE BOHINJSKA ŽELEZNICA POMEMBNA ZA BOHINJ?

Leta 1906 je prestolonaslednik Franc Ferdinand slovesno odprl bohinjski predor, enega najpomembnejših predorov na trasi nove proge, ki je povezala Srednjo Evropo s Trstom.

Proga je bila velika pridobitev za celo takratno monarhijo, Bohinjcem pa je odprla okno svet. Po gospodarski katastrofi, ki jih je doletela, ko so pogorele fužine v Bohinjski Bistrici, jim je odprla nove možnosti razvoja predvsem na področju turizma.

BOHINJSKI PREDOR

 

Bohinjska železnica se imenuje končni odsek Transalpine* med Jesenicami in Trstom. Gradnja celotne trase bohinjske železnice je bila izredno težavna zaradi predorov in mostov, ki jih je bilo potrebno zgraditi. Največja gradbena posega  predstavljata gradnji karavanškega in bohinjskega predora.

Pripravljalna in gradbena dela na bohinjski železnici so se začela leta 1900, predor so prebili 1904, čez eno leto so opravili prvo poskusno vožnjo, zaključna dela pa so trajala vse do leta 1906. Naporno delo, ki so ga spremljali vdori vode, je naposled obrodilo sadove. S slovesno otvoritvijo, na kateri je bil navzoč tudi prestolonaslednik Franc Ferdinand, so 19. julija progo Jesenice – Trst izročili prometu.

Bohinjski predor je izreden tehnični spomenik in je ob otvoritvi meril 6339 m. Dogodki iz konca 2. svetovne vojne so ga skrajšali za 12 m, poleg tega pa je ostal tudi brez mogočnega portala na Bohinjski strani. Gradnja predora je terjala tudi nekaj žrtev, ki so jim v spomin postavili spomenik ob bližnji cerkvi svetega Nikolaja.

KAKO JE ZADNJI ODSEK TRANSALPINE DOBIL IME BOHINJSKA PROGA

Kmalu potem, ko je bila sredi 19.st zgrajena prva železniška povezava med Dunajem in Trstom (Južna železnica), so na Dunajskem dvoru začeli razmišljati o novi povezavi, ki bi povezala Trst s Srednjo Evropo. Šele po več kot 30 letih odločanja so se konec 19. st odločili za karavanško-bohinjsko traso, ker se je kazala kot gospodarsko in strateško najbolj ugodna. 1901 je dunajski parlament sprejel zakon o Transalpini (povezava med Češko in Trstom). Njen končni odsek med Jesenicami in Trstom je dobil ime Bohinjska proga.

Gradnja Bohinjske proge je bila zaradi predorov,  mostov, itd., ki jih je bilo potrebno zgraditi, izredno težavna. Enega največjih gradbenih posegov je predstavljala gradnja karavanškega in bohinjskega predora.

Pripravljalna in gradbena dela na bohinjski progi so se začela leta 1900. Na razpisu za izvajalce del je bilo leta 1902 izbrano podjetje, ki ga je vodil Giacomo Ceconi. Izkušeni Ceconi je pred tem za gradnjo Arlberšega predora dobil plemiški naziv. Naporna dela, ki so jih spremljali vdori vode, so obrodila sadove in predor, ki je trajno povezal dve strani Alp, je bil 31.maja 1904 prebit. Zadnje metre je razstrelil nadvojvoda Leopold Salvator Habsburški. Dela so se nadaljevala in 1. marca 1905 so opravili prvo poskusno vožnjo.

Leta 1906 so vodili zaključna dela in 19. julija so s slovesno otvoritvijo, pri kateri je bil navzoč tudi prestolonaslednik Franc Ferdinand, progo Jesenice – Trst izročili prometu.

Bohinjski predor je ob otvoritvi meril 6339 m. Dogodki iz konca druge svetovne vojne so ga skrajšali za 12 m, poleg tega pa je ostal tudi brez mogočnega portala na Bohinjski strani.

KAKO JE GRADNJA ŽELEZNICE VPLIVALA NA RAZCVET TURIZMA V BOHINJU

Svoje začetke turizem beleži že konec 19. stoletja. Bohinj je bil namreč zaradi svojih številnih naravnih lepot poznan širše po Avstro – Ogrski monarhiji. Leta 1887 je tako Kranjska industrijska družba zgradila prvi hotel v Bohinju, ki se je najprej imenoval Touristen Hotel, kasneje pa Hotel St. Johann – Hotel Sveti Janez.

Gradnja Bohinjske železnice je razburkala zaspano življenje v Bohinju. Zgodile so se številne spremembe, ki so ugodno vplivale na nov gospodarski razvoj. Bohinj je kmalu po otvoritvi bohinjske železnice postal izredno priljubljen izletniški kraj, kar je povzročilo razvoj turizma ali kakor so temu rekli pred sto leti, tujskega prometa.

Bohinj je 17. februarja 1907 dobil tudi svoje Društvo za privabitev tujcev za Bohinjsko Bistrico z okolico in občino Srednja vas, ki je še istega leta izdalo prvi turistični katalog Bohinja in se včlanilo v Deželno zvezo za pospeševanje prometa tujcev na Kranjskem.

BOHINJ – MONDENO TURISTIČNO SREDIŠČE

Bohinj se je v tem času ponašal kar z osmimi hoteli in lepim številom privatnih sob. Katalog, ki je poleg opisa namestitvenih možnosti postregel še s praktičnimi napotki turistom in zemljevidom Bohinja, je bil tudi odlično oblikovan. Turistična ponudba v Bohinju na začetku 20. stoletja se je z nastankom Kopališča Danica ob Savi leta 1909 in ureditvijo sankališča Belvedere na pobočju Koble, če omenimo le dva večja projekta, še povečala.

Tudi ostala dopolnjujoča ponudba ni zaostajala. Tako so bili v tem obdobju turistom na voljo izvoščki (fijakarji), čoln Bogomila, ki je dvakrat dnevno vozil od cerkve Sv. Janeza do Zlatoroga, leta 1911 je k Bohinjskemu jezeru začel voziti celo omnibus, nadelali so nekatere turistične poti. Bohinj so obiskali angleški, slovanski novinarji, med pomembnejšimi gosti pa je v Bohinju letoval ministrski predsednik baron Beck.

Bohinjci pa so imeli še večje načrte. Eden izmed takšnih je bil načrt triglavske gorske železnice, ki je predvideval izgradnjo žične železnice na vrh Triglava. Do uresničitve tega načrta (na srečo!) ni nikoli prišlo.

Razvoj turizma v letih po dograditvi bohinjske železnice je bil izredno velik. Bohinj je že pridobival podobo pravega mondenega turističnega središča v takratni monarhiji, ko je leta 1914 izbruhnila prva svetovna vojna.

KAKO DOŽIVETI BOHINJSKO ŽELEZNICO?

Vožnja z vlakom vam omogoča drugačen pogled na pokrajino skozi katero se vije železna cesta. Če ne drugega, lahko s pomočjo avtovlaka izkoristite vsaj hiter skok iz te na drugo stran Spodnjih bohinjskih gora.

Edinstveno doživetje pa je vsekakor izlet z Muzejskim vlakom. Parna lokomotiva in strokovna animacija vas bodo za cel dan popeljali dobrih sto let nazaj skozi čas. Karkoli že ustreza vašemu počitniškemu načrtu, je Bohinjska železnica predlog, ki ga je vredno pretehtati.

VIR IN PRIPOROČILO ZA BRANJE

Lokacija

Naroči se na e-novice

Z nadaljnjo uporabo strani se strinjate z uporabo piškotkov. VEČ