Raba energije in vode v turističnih podjetjih med leti 2021 in 2023

Turizem je eden ključnh sektorjev, ki ima pomemben vpliv na porabo naravnih virov, kot sta voda in energija. Razumevanje teh trendov je ključno za spodbujanje trajnostnega razvoja in zmanjšanje okoljskega odtisa.

V obdobju med letoma 2021 in 2023 smo zbirali podatke o letni porabi vode in električne energije v gospodarskih subjektih in turističnih ponudnikih. Naš cilj je bil ustvariti vpogled v energetske in vodne tokove, ki so osnova za izboljšave učinkovitosti in uvajanje trajnostnih praks.

Predstavljeni rezultati temeljijo na podatkih tistih podjetij, ki so se odzvala na raziskavo. Med njimi so zastopani različni tipi ponudnikov, kot so hoteli, hostli, zasebne sobe, apartmaji in kampi. To nam omogoča celovit vpogled v porabo virov pri različnih vrstah turističnih objektov.

 

Poraba vode med leti 2021 in 2023

Podatki o porabi vode v turističnih podjetjih med leti 2021 in 2023 kažejo jasen trend naraščanja porabe skozi obravnavano obdobje. V letu 2021 je bila skupna poraba vode med subjekti najnižja, medtem ko je v letu 2022 opazen občuten porast, ki se nadaljuje tudi v letu 2023. Ta rast je lahko posledica več dejavnikov, kot so povečana turistična aktivnost, širitev ponudbe podjetij ali morda manj stroge omejitve, ki so bile prisotne v prejšnjih letih zaradi pandemije. Zanimivo je, da pri vseh subjektih opazimo podoben vzorec, kjer se poraba vode med leti postopno povečuje. Čeprav so posamezne vrednosti med subjekti raznolike, kar kaže na različne obsege delovanja in potrebe podjetij, splošen trend kaže na večjo uporabo vodnih virov v turističnem sektorju.

 

Poraba elektrike med leti 2021 in 2023

Rezultati analize porabe električne energije v turističnih podjetjih med leti 2021 in 2023 kažejo na opazne spremembe v rabi energije. V letu 2022 je bila zabeležena najvišja poraba električne energije, kar lahko nakazuje na povečano aktivnost podjetij ali razširitev njihovih dejavnosti. V letu 2023 je poraba pri večini subjektov nekoliko upadla, vendar ostaja višja v primerjavi z letom 2021. Ta nihanja so lahko posledica različnih dejavnikov, kot so spremembe v obsegu poslovanja, sezonska nihanja ali uvedba energetsko učinkovitih praks. Podatki poudarjajo potrebo po nadaljnjem spremljanju in analizi porabe električne energije, da bi podjetja lahko optimizirala svoje delovanje ter zmanjšala stroške in okoljski vpliv.

 

Ukrepi za zmanjšanje porabe vode, energije in manjši ogljični odtis

Ukrepi za zmanjšanje porabe vode

Turistični subjekti so na vprašanje, kakšne ukrepe so sprejeli za zmanjšanje porabe vode, predstavili različne pristope, ki odražajo tako tehnične izboljšave kot organizacijske spremembe. Nekateri so se osredotočili na tehnične rešitve, kot je vgradnja perlatorjev v kopalnicah in kuhinjah, kar pripomore k zmanjšanju pretoka vode. Kljub temu opažajo, da se zaradi večjega števila gostov skupna poraba vode povečuje. Podjetja so prav tako nakupila varčne pipe in pomivalne stroje, ki omogočajo bolj racionalno porabo vode. Na izpostavljenih mestih so postavili obvestila, ki goste spodbujajo k premišljenemu ravnanju z vodo.

Drugi subjekti so izpostavili organizacijske spremembe pri upravljanju perila. V nekaterih objektih so uvedli pravilo, da se brisače uporabijo večkrat, prav tako pa posteljnine ne menjajo pri gostih, ki ostanejo manj kot teden dni. Ti ukrepi ne le zmanjšujejo porabo vode, temveč tudi porabo energije in detergentov.

Ukrepi, ki jih podjetja izvajajo, kažejo na prizadevanja za trajnostno rabo vode, čeprav se srečujejo tudi z izzivi, kot so povečan obseg dejavnosti in potrebe po prilagoditvi lokalnim infrastrukturnim razmeram.

 

Osveščanje gostov o porabi vode

Graf prikazuje ukrepe, ki jih turistični ponudniki uporabljajo za osveščanje gostov o porabi vode. Najpogosteje omenjeni ukrep je obveščanje gostov, da je voda pitna, kar izvaja 83,3 % anketiranih subjektov. S tem poudarjajo pomen zavedanja gostov o kakovosti vode in možnostih njene odgovorne rabe.

Obvestila o varčni rabi vode na kartončkih ali nalepkah ter obvestila, ki goste spodbujajo k večkratni uporabi brisač, uporablja 66,7 % subjektov. Ta ukrepa kažeta na prizadevanja za zmanjšanje nepotrebne porabe vode skozi ozaveščanje gostov o njihovih dejanjih med bivanjem.

Približno polovica (50 %) anketiranih subjektov streže vodo iz pipe, kar je posebej pomembno za gostinske ponudnike. Ta praksa poudarja zaupanje v kakovost vode iz pipe ter spodbuja trajnostno alternativo ustekleničeni vodi.

 

Ukrepi za zmanjšanje porabe elektrike

Rezultati prikazujejo ukrepe, ki jih turistični subjekti izvajajo za zmanjšanje porabe električne energije. Najpogostejši ukrep, ki ga je sprejelo 50 % anketiranih subjektov, je namestitev sistema, ki prekine rabo energije, ko gosta ni v sobi. Ta ukrep je ključnega pomena za preprečevanje nepotrebne porabe električne energije v času, ko prostori niso v uporabi.

33,3 % subjektov uporablja obvestila o varčni rabi energije na kartončkih ali nalepkah, ki goste spodbujajo k ugašanju luči in odgovornemu ravnanju z energijo. Enak delež subjektov (33,3 %) uporablja toplotne črpalke, kar kaže na usmerjenost k energetsko učinkovitim rešitvam za ogrevanje in hlajenje.

Manj pogosti ukrepi vključujejo lastno proizvodnjo električne energije s sončno elektrarno (16,7 %) in uporabo senzorskih luči v določenih prostorih (16,7 %). Noben od anketiranih subjektov ni implementiral sistema, ki bi prekinil delovanje klimatske naprave, kadar so okna odprta, kar kaže na priložnosti za izboljšave na tem področju.

 

Ukrepi za zmanjšanje ogljičnega odtisa

Rezultati prikazujejo različne trajnostne ukrepe, ki jih izvajajo turistični subjekti za zmanjšanje vpliva na okolje. Najpogosteje omenjen ukrep je ločevanje odpadkov v podjetju, ki ga izvaja 100 % anketiranih subjektov. To kaže na visoko zavedanje o pomenu ustreznega ravnanja z odpadki.

83,3 % subjektov se osredotoča na spodbujanje uporabe javnih prevozov ter zaposlovanje lokalnih prebivalcev. Ta ukrepa kažeta na povezovanje trajnostnih prizadevanj z družbeno odgovornostjo in zmanjševanjem ogljičnega odtisa, povezanega z uporabo osebnih vozil.

66,7 % subjektov se trudi upravljati hrano tako, da zmanjša količino zavržkov, kar nakazuje na osredotočenost na odgovorno ravnanje z viri. Poleg tega 50 % subjektov izvaja ukrepe za zmanjšanje količine smeti, naroča lokalno pridelana živila in ločuje odpadke v sobah, kar kaže na vključevanje trajnostnih praks v različne vidike njihovega poslovanja.

Manj pogosti ukrepi vključujejo uporabo električnih vozil, namestitev sončnih elektrarn, solarnih celic za ogrevanje vode ter namestitev pitnikov in ozaveščanje gostov o pitni vodi, pri čemer jih izvaja le 16,7 % subjektov. Prav tako le manjši delež subjektov nagrajuje goste, ki pridejo brez avtomobila.

Rezultati kažejo, da so turistični subjekti zelo osredotočeni na osnovne trajnostne ukrepe, kot je ločevanje odpadkov in sodelovanje z lokalnimi skupnostmi, vendar je še prostor za širšo implementacijo tehnoloških rešitev in spodbujanje gostov k bolj trajnostnemu vedenju.

Projekt First Mile in njegove vedenjske rešitve za zmanjšanje količine odpadnih virov

Ukrepi, ki jih izvajajo turistični subjekti v Bohinju, dokazujejo zavezanost k zmanjševanju njihovega vpliva na okolje, vendar je vedno mogoče še kaj izboljšati. Projekt Prva milja, ki ga sofinancira Evropska unija, od leta 2024 podpira 20 podjetij iz Julijskih Alp pri preizkušanju inovativnih vedenjskih rešitev za izboljšanje njihovih trajnostnih praks.

Vedenjska znanost razkriva, da je mogoče izgubo virov zmanjšati z vplivanjem na vedenje gostov. Gostje redko namerno trošijo vodo ali energijo, saj jim to preprosto ne pride na misel, ker so na počitnicah in dajejo prednost sprostitvi in zabavi. Na žalost se lahko majhna dejanja, kot so puščanje odprtih oken ob vklopljenem ogrevanju ali puščanje vklopljene klimatske naprave, spopadanje z neznanimi pipami in daljše prhanje, v destinaciji, kot je Bohinj z več kot 800 000 prenočitvami na leto, hitro seštejejo. Vendar lahko preproste rešitve, zasnovane s poznavanjem vedenja gostov in ključnih področij, kjer prihaja do potratnega vedenja, učinkovito omejijo trošenje virov.

Butterfly Lodge

Kamp Danica

Da bi med taborniki spodbudila odgovornejšo rabo vode, so v kampu Danica namestili pomivalni stroj za brezplačno uporabo, ki se upravlja z žetoni, ki jih vsi dobijo ob prijavi. Ta pobuda je prispevala k 15-odstotnemu zmanjšanju porabe vode med poletjem, saj je bil pomivalni stroj v dveh mesecih po namestitvi uporabljen več kot 1000-krat.

Pr’Bukovič Hostel (PAC Sports)

PAC Sports se je osredotočil na promocijo vode iz pipe, da bi zmanjšal potrebo po plastičnih izdelkih za enkratno uporabo. Na recepciji je bila nameščena fontana za vodo, na stavbi pa so bile nameščene oznake, ki vabijo goste in javnost, da napolnijo svoje steklenice za večkratno uporabo. V samo dveh mesecih je bilo natočenih več kot 600 litrov vode. Poleg tega je podjetje PAC Sports po celotnem objektu namestilo tudi opomnike, ki goste spodbujajo k varčevanju z vodo in električno energijo.

Druge rešitve iz projekta First Mile

Poleg teh primerov so v okviru projekta First Mile razvili tudi druge rešitve za učinkovito rabo energije in vode ter spodbujanje trajnostne mobilnosti, zmanjševanje količine odpadkov in spodbujanje lokalne hrane. Za več informacij o projektu First Mile Project obiščite spletno stran.

This site is registered on wpml.org as a development site.